Tazkirah Subuh

Seorang pemuda bangun awal pagi untuk solat subuh di Masjid .
Dia berpakaian, berwudhu’ dan berjalan menuju masjid .
Ditengah jalan menuju masjid , pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor.

Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali kerumah. Di rumah,
dia berganti baju, berwudhu’, dan, LAGI, berjalan menuju masjid .

Dalam perjalanan kembali ke masjid , dia jatuh lagi di tempat yg sama!
Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali kerumah.
Dirumah, dia, sekali lagi, berganti baju,
berwudhu’ dan berjalan menuju masjid .

Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang pemuda yg memegang lampu.
Dia berkenalan dengan pemuda tersebut, dan pemuda itu menjawab "Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid ,
jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda.
Pemuda pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid .

Saat sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada pemuda yang membawa lampu untuk masuk dan solat subuh bersamanya.
Pemuda kedua menolak.
Pemuda pertama mengajak lagi hingga berkali-kali dan,
lagi, jawapannya sama.
Pemuda pertama bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan solat.

Pemuda kedua menjawab

Aku adalah syaitan.

Pemuda itu terkejut dengan jawaban pemuda kedua.
Syaitan kemudian menjelaskan,
'Saya melihat kamu berjalan ke masjid ,
dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah,
membersihkan badan dan kembali ke masjid ,
Allah memaafkan semua dosa-dosamu.
Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan
bahkan itupun tidak membuatmu merubah pikiran untuk tinggal dirumah saja,
kamu tetap memutuskan kembali masjid .

Kerana hal itu, Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu.
Saya KHUATIR jika saya membuat kamu jatuh untuk ketiga kalinya,
jangan-jangan Allah akan memaafkan dosa-dosa seluruh penduduk desamu,
jadi saya harus memastikan bahawa anda sampai di masjid dengan selamat.

Jadi, jangan pernah biarkan Syaitan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya.
Jangan melepaskan sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan kerana kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapat dari segala kesulitan yang kamu temui dalam usahamu untuk melaksanakan niat baik tersebut .

Comments

atnur @ Iza said…
this is really interesting! thanks for sharing! :)

Popular Posts